חיפוש

אורטיקריה כרונית – מה עושים עם זה?

האורטיקריה הכרונית היא אחת המחלות הקשות והמגבילות שאיכשהוא, לא זכתה לחקר מעמיק ברפואה הקלאסית ועדיין נחשבת למחלה שמיטב הרופאים לא ידעו לטפל בה בצורה נכונה ורק ימשיכו לזרוק עליכם כמויות חסרות היגיון של תרופות ומשחות אנטיהיסטמיניות, שיתפקדו ככוסות רוח למת. אז מה היא האורטיקריה הכרונית? מאיפה היא מגיעה ומה אפשר לעשות איתה? כאן תמצאו את כל התשובות שרופא העור הסטנדרטי לא ייתן לכם.

 

מה היא אורטיקריה כרונית?

אורטיקריה כרונית הינה מחלה אוטואימונית המתבטאת בעיקר בצורה של גרד בעור בצורה הדומה לעקיצות יתוש אדומות בקוטר של 10-15 ס"מ ובמקרים חמורים יותר האורטיקריה תתבטא בצורה של בצקות בידיים והרגליים והתנפחות קיצונית של העפעפיים והשפתיים מה שיכול להוות סכנה בנשימה.

האורטיקריה הכרונית היא מחלה נדירה יחסית ופוגעת רק ב1%-0.5% מהאוכלוסייה ולכן הרפואה המודרנית מציעה פתרונות מצומצמים לטיפול במחלה. במקרים קלים הטיפול במחלה יהיה בעזרת תרופות ומשחות אנטיהיסטמיניות שונות ובמקרים חמורים יותר, תידרש התערבות של סטרואידים חזקים ש"יכבו" את המערכת החיסונית או אפילו בזריקות של הסטרואידים הללו בכמות גבוהה.

 

מה הם סוגי האורטיקריה הכרונית הנפוצים?

האורטיקריה הכרונית יכולה להגיע מסוגים שונים של המחלה, שמשפיעים על סיבות הופעת הגרד. מרבית רופאי העור בכלל לא ינסו לבדוק מה הוא הסוג הספציפי של האורטיקריה הכרונית אלא פשוט ירשמו כמו רובוט את אותם התרופות האנטיהיסטמיניות כדי "לשים פלסטר" על בעיה שגורמת ללא מעט אנשים להיעדר מהעבודה לתקופה של שבועות עד חודשים ואפילו להסתגר בבתיהם מהמבוכה הנלווית עם הופעת הסימנים על העור. להלן סוגי האורטיקריה הכרונית, והסיבות הגורמות להתקף המחלה.

 

Pressure Urticaria

או בעברית, אורטיקריה באזורי לחץ, היא אורטיקריה המופיעה על העור כתוצאה מלחץ על אזור מסוים. הלחץ הזה עשוי להיגרם כתוצאה מלבישת חגורה, חזייה, ביגוד צמוד או אפילו כתוצאה מישיבה ממושכת הגורמת ללחץ על אזור אחד.

 

Physical Urticaria

או בעברית, אורטיקריה פיזיקאלית, היא אורטיקריה המופיעה על העור כתוצאה מפציעה או חבלה כמו שריטה או מכה יבשה.

 

Cholinergic Urticaria

או בעברית,  אורטיקריה כולינרגית היא אורטיקריה המופיעה על העור כתוצאה מפעילות פיזית מאומצת, התרגשות חריגה או אכילת מאכלים חריפים והיא שכיחה יותר בקרב בני נוער. הסימנים המופיעים כתוצאה מהאורטיקריה כולינרגית הם קטנים בהרבה משאר סוגי האורטיקריה ויהיו בקוטר של פחות מ- 2 ס"מ.

 

Solar Urticaria

או בעברית, אורטיקריה סולארית היא אורטיקריה נדירה במיוחד המופיעה על העור כתוצאה מחשיפה לשמש. האורטיקריה הזו נובעת מתוך רגישות חריגה לקרני השמש המסוכנות UVA, UVB  ואחרות.

 

Aquagenic Urticaria

או בעברית, אורטיקריה אקווגנית היא אורטיקריה נדירה מאוד גם היא שמתעוררת בעקבות מגע עם מים בעור, לעיתים גם תהיה תגובה חריפה להזעה מרובה ואחוזי לחות גבוהים.

 

איך ניתן לטפל בסוגים השונים של האורטיקריה הכרונית?

במידה וקראתם את סוגי האורטיקריה והצלחתם לשייך את האורטיקריה שלכם לאחד הסוגים שציינו, זכיתם. עכשיו תדעו בדיוק ממה להימנע כדי למנוע את ההחרפה או ההופעה של הגרד בעור לפני הסוג המסוים של האורטיקריה שלכם.

אך אם לא הצלחתם לשייך את האורטיקריה שלכם לסוג מסוים, אל תדאגו במרבית המקרים האורטיקריה היא אינה צפויה והתגובות יכולות להיגרם מסיבות שאין לנו איך לאתר. במידה וזהו המקרה, נמליץ לשנות את התזונה לתזונה אנטיהיסטמינית בה תמנעו מאכילה של מאכלים בהם יש כמות היסטמינים גדולה כמו ביצים, חלב, גלוטן ואפילו עגבניות.

כְּרוֹנִי

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא