חיפוש

האם יש דרך נכונה לקריאת פרשת השבוע?

בקריאת התורה המתקיימת בכל שבת וכן בימי שני וחמישי, קורא בעל הקורא את פרשת השבוע בפני ציבור הכולל לכל הפחות מניין אנשים. קריאת פרשת השבוע נעשית בתפילת שחרית במועדים ובשבת וכן במנחה של שבת, בתפילת שחרית של ימי שני וחמישי ובמועדים מיוחדים נוספים. בעל הקורא יקרא את פסוקי הפרשה מתוך ספר תורה כשר בו כתובה הפרשה ללא פיסוק, טעמים וניקוד. תפקידו של בעל הקורא הינו קריאת פרשת השבוע בדרך הנכונה הכוללת את הטעמת הפסוקים וקריאתם באופן מדויק ביותר. 

 

צורת הקריאה של פרשת השבוע

קריאת פרשת השבוע תיעשה מתוך ספר תורה הכתוב על גבי קלף בדיו ייעודי. הקריאה תיעשה בניגון של טעמי המקרא לפי מנהג הקהילה כאשר מנגינת הטעמים שונה מעדה אחת לאחרת.

יש לדעת כי בעבר כל העולים תורה היו קוראים את חלק הקריאה השייך להם, עם זאת, מכיוון שבעל הקורא נדרש לשנן היטב את הניקוד, הפיסוק והטעמים, נתקן כי פרשת השבוע תיקרא על ידי בעל הקורא בלבד. כאשר העולה לתורה קורא עמו את הפסוקים בלחש (מנהג יהודי תימן ובקרב המכירים את הקריאה הינו שהעולה היודע את צורת הקריאה הנכונה – קורא בתורה).

צורת הקריאה בתורת השבוע

קריאת פרשת שבוע בשבת

הקריאה המרכזית של פרשת השבוע בשבת מחולקת ל-7 עליות שונות, זאת נוסף למפטיר ולהפטרה. כל עולה לתורה מברך ברכת התורה לפני העליה ולאחריה. בקרב בני אשכנז נהוג להגביה את ספר התורה לאחר הקריאה ולגלול אותו, בקרב עדות המזרח מקובל להגביה את ספר התורה לפני הקריאה. התימנים נוהגים להגביה את יריעת ספר התורה בלבד ולא את כל ספר התורה. המנהג הוא כי אין לגעת בספר התורה ואין יורד העולה לתורה מהבימה לפני בוא העולה הבא אחריו.

 

טעמי המקרא בקריאת הפרשה

בקריאת פרשת השבוע ישתמשו הקוראים בטעמי המקרא על מנת לנגן את פסוקי הפרשה. מטרת טעמי המקרא נחלקת ל-3 סוגים:

  1. תפקיד מוזיקלי: הטעמים השונים מאופיינים בניגונים מסוימים. הניגון מעשיר את קריאת פרשת השובע ומקל לזכור את אופן הקריאה.
  2. תפקיד פונולוגי – הטעם מסייע באבחנה האם הטעמת המילה תיעשה במלעיל או במלרע.
  3. תפקיד תחבירי – הטעמים מהווים סימני פיסוק המאפשרים לבעל הקורא להקריא את הפסוקים לפי הסדר המקורי כפי שנמסרו מסיני לקריאת פרשת השבוע לחצו כאן.

 

חזק חזק ונתחזק

בקהילות אשכנז נהוג כי טרם קריאת הפסוק האחרון בכל אחד מחמשת חומשי התורה – עומד כל הקהל. בסיום הקריאה, אומר הציבור: "חזק חזק ונתחזק" ובעל הקורא חוזר לאחריהם. פסוק זה לקוח מספר שמואל כאשר באמירה המשולשת מתחזקת המשמעות של איחול זה שמבטא את הרצון לזכות בכוח להשתפר ולהתחזק בלימוד התורה.

קרא את פרשת השבוע

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
לקנות פאות
איפה קונים פאות ראש?

לשיער יש תפקיד חברתי ברור מאוד. עבור נשים רבות, השיער הוא חלק בלתי נפרד מהן ומהאופן בו הן מגדירות את עצמן. לכן, במקרים בהם נדרשת

קרא עוד »