חיפוש

הכירו את הטיפולים הנפוצים בשוק לגידול גליובלסטומה

במוח יכולים להתפתח מגוון סוגים של גידולי גליובלסטומה, בעלי מבנה גנטי שונה וייחודי, במיקומים שונים ואופן הטיפול בהם הוא בכל מקרה לגופו. כיום קיימות מספר דרכים לטיפול בגידולים סרטניים במוח ולרוב לכל מטופל יוענק טיפול השלב מספר שיטות טיפוליות שונות באופן שימקסם את יעילות הטיפול. במאמר זה נעסוק בטיפולים הנפוצים של ניתוח הסרה וטיפולי קרינה ונרחיב לגבי מאפייני הטיפולים ומטרתם.

 

טיפולים נפוצים

הטיפולים הנפוצים לגידולי גליובלסטומה הם ניתוחים כירורגיים, טיפולי קרינה ותרופות מסוגים שונים לרבות, כימותרפיות, ביולוגיות ואחרות. טיפול חדשני בגליובלסטומה שנפוץ גם כן כיום הוא מערכת האופטיון הפועלת באמצעות שינוי השדות החשמליים. הטיפול הנכון והשילוב המיטבי לכל מטופל נקבע בהתאם לסוג הגידול הספציפי, גודלו, מיקומו ומצבו הרפואי הכללי של המטופל.

 

ניתוח להסרת הגידול

הטיפול הנפוץ ביותר בשוק הוא, קרניוטומיה –  ניתוח כריתה של הגידול הסרטני במוח. ההליך אפשרי, בדרך כלל, רק כאשר הגידול אובחן מוקדם מספיק וכאשר הוא נמצא במיקום שבו הניתוח לא יסכן את המשך התפקוד התקין של המוח. קצב ההתאוששות מההליך משתנה ממטופל למטופל והניתוח כולל סיכון לדימומים, זיהומים, פרכוסים ואף בצקת מוחית.

 

טיפולי קרינה

טיפול לאחר הניתוח ולעיתים גם בלעדיו, כאשר מדובר בחולה לא נתיח, הוא טיפול קרינתי. הטיפול הקרינתי נועד להשמיד את התאים הסרטניים ונעשה בו שימוש במיוחד כאשר תרופות ביולוגיות, כימותרפיות ואחרות אינן מתאימות עקב אי היכולות לעבור את מחסום הדם מוח הטבעי של הגוף.

הקרינה האנרגטית יכולה להיות ממקורות שונים בהתאם לטכנולוגיות הרלוונטיות לטיפול. טיפולי קרינה, באופן כללי, לרוב יבוצעו רק לאחר שבועיים ויותר מהניתוח ולאחר שהקרקפת התאחתה והחלימה. קיימים סוגים שונים של טיפולי קרינה למוח לגביהם נרחיב כעת.

 

קרינה אזורית תלת ממדית

טיפול נפוץ בשימוש הוא, קרינה אזורית תלת ממדית. טכנולוגיה מתקדמת זו מאפשרת לטפל קרינתית בצורה ממוקדת באזור הגידול בלבד ולהגן על אזורים מוחיים תקינים אחרים שאינם נגועים בגליובלסטומה. במסגרת ההליך מבוצעת הדמיית MRI מקדימה של מבנה המוח לקראת טיפולי קרינה ממוקדים. טיפול זה אינו אפשרי כאשר הגליובלסטומה כבר התפשטה במוח.

 

קרינה כלל מוחית או מקטעית

כאשר לא ניתן לבצע טיפול קרינתי ממוקד ישנה אפשרות לבצע קרינה כלל מוחית אשר כוללת סיכונים גדולים יותר לסיבוכים ולפגיעה מוחית מהקרינה. סוג טיפול קרינתי נפוץ נוסף והאחרון שנדון בו במסגרת המאמר הנוכחי הוא טיפול קרינתי סטריאוטקטי במקטעים. הטיפול מתאים במיוחד כאשר הגידול בסמוך לרקמות בריאות ורגישות לקרינה, כגון גזע המוח ועצבי הראייה.

 

בהתאם לכל מקרה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בטיפולים נפוצים לגידול גליובלסטומה והתמקדנו בניתוחי הסרה וטיפולי קרינה. במאמר נפרד נרחיב לגבי טיפולים תרופתיים בהם לא נגענו, כמו גם בטיפול באמצעות שדות חשמליים עם מכשיר האופטיון. כפי שציינו במאמר, ניתוח הסרה וטיפולי קרינה אינם אפשריים תמיד והם ניתנים בהתאם להערכת מצבו הרפואי של המטופל ומצב מחלתו.

רופא

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ניתוח לייזר
בדיקת התאמה לניתוח לייזר

ניתוח לייזר יכול לחסוך את הצורך במשקפיים, לשפר את איכות החיים ואף להקל על התנהלות בעבודה ובחיי היום יום. התנאי היחיד הוא לעבור בדיקת התאמה

קרא עוד »