חיפוש

הטרדה מינית בעבודה – התקנון שכל מעסיק צריך להכיר

אם בעבר התרחשה הטרדה המינית בעבודה באין מפריע, כיום כל מעסיק מחויב לפעול על פי התקנון למניעת הטרדה מינית כפי שקובע החוק.

מה זה בדיוק אומר ומהן מחויבויותיו של המעסיק? מה עליו לעשות אם דווח על הטרדה מינית שהתרחשה בקרב אחד העובדים שלו? כל הפרטים החשובים כאן:

 

התקנות למניעת הטרדה מינית

התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק) התשנ"ח-1998 נובעים מכוח ההגנה שנוצרת לעובדים במקומות עבודתם. עובדת או עובד שהוטרדו, חוששים לא פעם להתלונן מחשש שיאבדו את תפקידם, יפוטרו ואף יסבלו מהתנכלות מתמשכת שתיצור עבורם סביבת עבודה עוינת או חרושת שמועות שיכתימו את שמם הטוב.

התקנות מסדירות את חלקם של המעסיקים תחת הנושא, שכן הם האחראים הישירים לארגון שלהם ובכלל, של העובדים בו. עליהם לשמור על סביבת עבודה נעימה, נוחה ונגישה, בה כל עובדת ועובדת מרגישים ביטחון ואינם חרדים מפני התנכלויות, טיפול בלתי יעיל או הולם וחלילה התעלמות ממה שאירע להם.

 

חובות המעסיק בארגון

על המעסיק להגיש לפי החוק טיפול יעיל וללא דיחוי בכל מקרה שמונח לפתחו, כאשר עליו לפתוח בחקירה גם אם מדובר בשמועה על הטרדה מינית בלבד. בנוסף, עליו לפרסם ולתדרך את כלל העובדים בארגון בנוגע לתקנון ולחוקים למניעת הטרדה מינית, לערוך הסברים, הרצאות וריענון נהלים בנושא וכן למנות אחראי מטעמו למניעת הטרדה מינית במקום העבודה.

 

תדרוך עובדים ופעולות הסברה

על פי התקנות, המעסיק מחויב ליידע את כל עובדיו בנוגע לאיסור על הטרדות מיניות ולדרוש הימנעות מוחלטת מכל התנהגות שכזו. חשוב שהמעסיק יבהיר כי ינקוט בכל אמצעי למנוע מעשים אלו. עליו לאפשר פעולות הסברה והדרכה במסגרת שעות העבודה, בין אם פעולות אלו יבוצעו ע"י עובדי הארגון או ארגון אחר ובין אם יבחר לעשות זאת בעצמו.

 

מינוי אחראי לטיפול בתלונות

על המעסיק מוטלת החובה למנות אחראי למניעת הטרדה מינית במקום העבודה. אחראי זה יקבל כל תלונה על הטרדה ויספק אינפורמציה והכוונה חשובה למתלוננים. עליו לקיים בירורים לעניין ולהמליץ למעסיק כיצד לפעול במקרה הנדון.

במקרה הצורך ניתן למנות יותר מאחראי אחד, כאשר חובה שתמונה לפחות אישה אחת מבין כל שני אחראים. אם הארגון מונה עשרה עובדים ומטה, המעסיק יכול למנות את עצמו ולפעול בתפקיד בהתאם לחוק.

 

מה דינו של מעסיק שלא מציית לחוק?

מעסיקים שלא יתנהלו בהתאם לחוק, עשויים להיחשף לסנקציות חמורות מטעם משרד העבודה. גם אם עבירותיהם לא יבשילו לכדי אישומים וקנסות, העובדת או העובד שחוו הטרדה מינית וסבלו מהתעלמות, טיפול לא יעיל או התנכלות רשאים לתבוע אזרחית את מעסיקם באופן אישי. כמו כן, לזכותם עומדת האפשרות לתבוע גם את הארגון עצמו.

 

עברתם הטרדה מינית בעבודה? אל תשתקו!

אם אתם או מישהו אחר שאתם מכירים עבר הטרדה מינית בעבודה, אנא צרו קשר בהקדם עם עורך הדין דורון ויינרייך. עורך הדין מתמחה בייצוג נפגעות ונפגעי תקיפה והטרדה מינית בלבד ואיננו מייצג בשום אופן ובשום מקרה את הפוגעים. למידע נוסף ולתיאום פגישת ייעוץ היכנסו לאתר בכתובת: https://www.dw-law.co.il/הטרדה-מינית-בעבודה

 

פסיקה משפטית

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עורך דין צבאי
הוטרדתי בצבא מה עושים?

לאחרונה שמענו על מקרי הטרדות מיניות שאירעו למכרים שלנו במסגרת השירות הצבאי. אלה פנו אלינו, כדי לקבל כתף תומכת ולהתייעץ בנוגע לבאות. החלטנו שלא להישאר

קרא עוד »