חיפוש

השפעת האור על עיצוב פנים

כשחושבים על עיצוב נכון של בית או חלל, יש לקחת בחשבון גורם חשוב – שימוש באור טבעי והדרך שבה הוא נכנס למרחב.

האור משפיע עלינו הן ברמת הפרקטיקה היום יומית, הן באסטתיקה של עיצוב החלל.

האור יוצר אווירה נעימה, חיובית ומשפיע על איכות סביבת המגורים ועל התכנון המקדים והעיצוב של מיקום החדרים.

 

ניצול האור הטבעי

שימוש באור השמש חשוב לתהליך עיצוב פנים. כשמתכננים כיצד יראה החלל, צריך לחשוב כיצד לנצל את האור הטבעי לצרכים של חימום החלל או תאורה, והיכן צריך למקם את הפרטים והאלמנטים בהתאם לחדירת האור אל החדר. בנוסף, לאור יש השפעה על הגוונים שבחדר ועל האור והצל שנמצאים בחלל. כך לדוגמה, כשמעצב פנים ירצה לעצב חדר שינה, יהיה עליו לתכנן את מיקום המיטה בהתאם לפתח ממנו האור חודר וכמובן לפי העדפות הלקוח.

 

הכל זה עניין של מידה

מזלנו הגדול הוא שאנחנו חיים בישראל, מדינה עם מזג אוויר שמשי ברוב ימות השנה. אקלים כזה מספק לנו אור טבעי רב, וכך אפשר לשלב אותו בעיצוב ותכנון החלל. מצד אחד, כדאי לנצל היטב את חדירת אור השמש ולתכנן כיצד הוא יתרום לנו בעיצוב הפנים. מצד שני, כוחה של השמש יכול להיות חזק מאוד, ואם היא תחדור אל הבית בצורה ישירה היא עלולה לחמם את הבית יותר מידי, לסנוור ואפילו לפגוע ברהיטים ואביזרים שבבית.

 

"וירא אלוהים את האור כי טוב" (ספר בראשית)

במהלך מגיפת הקורונה, רבים מאיתנו בילו שעות ארוכות בתוך הבית ובחללים סגורים. מצב כזה מדמה את חייהם של אנשים רבים שחיים במדינות קרות כמו פינלנד ואיסלנד בהן כמעט ואין אור שמש, דבר שמשפיע על מצב הרוח וגורם לדכדוך.

שהייה ארוכה בתוך חלל סגור שיש בו רק תאורה מלאכותית ישפיע על האנרגיה, האווירה ובריאות הגוף והנפש. לעומת זאת, כשיש אור טבעי, המרחב מיד מתמלא באווירה של שמחה, נועם, בהירות והרגשה קלילה יותר. לכן, כשמעצבים בית, החשיבות על חדירה של אור טבעי לכמה שיותר מרחבים וחדרים היא גדולה.

 

השפעת האור על פתחי הבית

לכל כיוון של מפתחי הבית יש השפעה שונה על עיצוב הבית וחדירת האור, ולכל כיוון יש את האיכויות שלו. למשל, מפתחים שפונים דרומה, יאירו את הבית בכל שעות היום. מפתחים שפונים מזרחה, יתנו אור בשעות הבוקר, ולכן מי שאוהב לישון עד מאוחר יעדיף לא למקם את חדר השינה מול פתח כזה.

 

אור גדול מאיר הכל

לאור יש השפעה גדולה על חיינו ובלי אור לא היינו יכולים לקיים חיים על כדור הארץ. לכן, כשאנחנו רוצים לעצב חלל או בית, עלינו לשים דגש על האור הטבעי שנכנס לבית. הוא שישפיע על האווירה בבית, על המיקום של האלמנטים והאם נקום בבוקר עם אור שמש חמים ונעים.

צבעים

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא