חיפוש

מה הוא חדר נקי?

אם תמיד שאלתם את עצמכם מה זה בדיוק חדר נקי, הגעתם למקום הנכון, כאן תוכלו למצוא את התשובה. אנחנו ממש לא מתכוונים לחדר נקי בשביל אמא או בשביל המסדר בבסיס, כזה שמטאטאים במהירות, דוחפים את כל הדברים מתחת למיטה, ומעבירים עליו שפריץ של מים כדי שהרס"ר לא יעשה לכם בעיות ויתן לכולם לצאת הביתה בזמן.

חדר נקי הוא אזור מסוים במפעל שבו חייבים לשמור על רמת ניקיון כבוהה מאוד.

 

למה צריך חדר נקי?

כמו שהבנתם, חדר נקי זו הגדרה תעשייתית. חדר נקי הוא חדר ברמת ניקיון גבוהה מאוד – יותר גבוהה מזו של חדר ניתוח בבית חולים. את רמת הניקיון של החדר מודדים בעזרת ספירה של מספר החלקיקים במטר מעוקב. אם שאלתם את עצמכם איזה מפעל צריך להיות יותר נקי מחדר ניתוח בבית חולים, התשובה היא מפעלים שבהם מייצרים שבבים.

השבבים האלקטרוניים המתקדמים שמיוצרים כיום הם כל כך קטנים ועדינים וגרגר אבק אחד יכול לפגוע בייצור ובתקינות שלהם. תעשיית נוספת שבה יש דרישה לחדר נקי היא תעשיית התרופות, לא צריך להסביר למה הסטריליות והניקיון בזמן ייצור תרופות חשובים מאוד. במפעלים לייצור תרופות יש גם צורך למנוע התפתחות של מושבות חיידקים, ולכן משתמשים בחומרים שיוצרים משטחים חלקים בלי חורים או חריצים.

 

איך שומרים על חדר נקי?

בסופו של דבר, חדר נקי הוא מקום שבו עובדים אנשים, ולכן חשוב מאוד לנקוט באמצעים שונים על מנת לשמור עליו בתקן הניקיון המספיק. כדי לעשות את זה צריך להתקין בו ציוד לחדר נקי. שוב, לא מדובר על מטאטא, סמרטוט, ומגב, אלא על ציוד מתקדם מאוד. הכנו לכם כאן רשימה קצרה של כמה פריטים כאלה כדי שתבינו מהי רמת הניקיון:

  1. שטיח דביק – בכניסה לכל חדר נקי פורסים שטיח דביק, ומטרת השטיח היא להדביק אליו את כל חלקיקי הלכלוך שמצליחים למצוא את דרכם אל תוך החדר. השטיחים הללו בנויים משכבות דביקות, כך שברגע ששכבה אחת מתלכלכת מקלפים אותה ומגיעים לשכבה נקייה חדשה.
  2.  פחים אוטומטיים – בחדר נקי לא משתמשים בפחי זבל רגילים, מכיוון שהמגע בהם יכול להעביר לכלוך. פחי הזבל בחדר נקי הם אוטומטיים ופועלים ללא מגע, כך שמי שעובד בחדר הנקי ורוצה לזרוק משהו לפח האשפה לא  יצטרך לגעת בזבל או בלכלוך

 

סיכום

אז כמו שהבנו, חדר נקי הוא לא חדר בבית רגיל שנוקה ונשטף לכבוד שבת או ביקור של אורח מיוחד. חדר נקי הוא אזור סטרילי במפעלים מתקדמים שבו רמת הניקיון היא גבוהה מאוד. ישנם תקנים מסודרים וקשיחים שמגדירים מהו חדר נקי, ומרחב שלא יעמוד בתקן לא יקבל את האישור. חדרים נקיים צריך לתכנן מראש כדי להבטיח זרימת אוויר נכונה ויכולת נאותה לשמור ולהקפיד על רמת הניקיון הגבוהה.

מה הוא חדר נקי?

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא