חיפוש

מה זה פירוק שיתוף?

פירוק שיתוף מתבצע בין שני בני זוג כאשר הם אינם מסכימים על אופן החלוקה של דירה משותפת. על מנת לבצע הליך זה הדירה או הנכס חייבים להיות בבעלות בני הזוג בין אם היו נשואים או ידועים בציבור. התביעה לפירוק שיתוף מוגשת על מנת לגרום לבן הזוג האחר להסכים למכור את הדירה. על ההליך בהרחבה במאמר שלפניכם.

 

פירוק שיתוף בין ידועים בציבור

פירוק שיתוף לרוב מתייחס אל הנכס המשותף הגדול ביותר של בני הזוג דירת המגורים. בדרך כלל לאחר הפרידה אחד הצדדים יעזוב את הדירה והשני יישאר בו עם הילדים. כאשר מדובר על זכויותיהם של ידועים בציבור החולקים דירת מגורים יש נטייה לשתף את נכס והשאלה מתי ובידי מי הדירה נרכשה. גם כאשר אחד הצדדים הוא ששם את הכסף השאלה האם הייתה כוונת שיתוף כפי שנדרש לפי הלכת השיתוף בעבור הוכחה לבעלות משותפת.

 

כוונת שיתוף בדירת מגורים

בפסיקה המשפטית קיימת הבחנה בין סוגי נכסים שונים כאשר מדובר על ידועים בציבור. כאשר מדובר בדירת המגורים של בני הזוג וכאשר הדירה היא הנכס העיקרי והמשמעותי שלהם, בית המשפט יבחן אם הדירה נרכשה ממקורות חיצוניים או ממקורות שהתקיימו טרם לזוגיות ואז לא יהיה בכך כוונת שיתוף או שמדובר בדירה שנקנתה במימון משותף והייתה כוונת שיתוף.

 

קיום בכבוד למרות מכירת הדירה

לגבי פירוק שיתוף בין בני הזוג עולה השאלה, כיצד ניתן יהיה להבטיח קיום בכבוד של זה המסרב למכור את הדירה שכן היא נדרשת עבור מגורי הילדים עם ההורה המשמורן. חשוב להבין שבית המשפט לרוב יכריע בתביעה לפירוק בנפרד משאר הליכי הגירושין. התביעה לפירוק שיתוף לא מבטלת את האפשרות של בין הזוג עם הילדים לקבל מזונות זמניים ותשלום דמי מדור על מנת לכסות את עלויות הדיור.

 

נכס עסקי

כאשר מדובר על נכס עסקי אשר לא שימש את הידועים בציבור כחלק ממשק הבית לרוב בית המשפט נוטה לקבוע שלא התקיימה בו כוונת שיתוף וכתוצאה מכך הנכס לא יהווה חלק מחלוקת המשאבים. כלומר בניגוד לבני זוג נשואים בהם יש חזקה לכוונת שיתוף ברכוש כולו, בזוג של ידועים בציבור הנחת המוצא בנכסים עסקיים הפוכה ויש צורך להוכיח את קיומה של כוונת שיתוף.

 

על פי חוק המקרקעין

מבחינה משפטית הדיון לגבי פירוק שיתוף נעשה בהתאם לכתוב בתוך חוק המקרקעין בו נקבע כי מי ששותף בבעלות על מקרקעין, יהיה רשאי בכל עת לפרק אותה. כלל זה רלוונטי גם לבני זוג כאשר הם שותפים במקרקעין בין אם הם רשומים יחדיו במרשם כבעלים ובין אם חלה עליהם חזקת השיתוף.

 

סיכום פירוק שיתוף

לסיכום הנושא, פירוק שיתוף מוכר לרוב בהקשרים של שותפות עסקית אך הוא רלוונטי להליכי גירושין ופרידה של ידועים בציבור. כאשר אין בין בני הזוג הסכמה לגבי אופן חלוקת דירת המגורים המשותפת ניתן להגיש תביעה לבית המשפט לפירוק שיתוף שתכליתה לאכוף על בן הזוג האחר להסכים למכור את דירת המגורים.

אנשי משפט

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עורך דין צבאי
הוטרדתי בצבא מה עושים?

לאחרונה שמענו על מקרי הטרדות מיניות שאירעו למכרים שלנו במסגרת השירות הצבאי. אלה פנו אלינו, כדי לקבל כתף תומכת ולהתייעץ בנוגע לבאות. החלטנו שלא להישאר

קרא עוד »