חיפוש

מה נחשב להפרת חוזה לרכישת דירה?

כל בעל דירה מחכה לרגע המיוחל בו יחתם החוזה בינו לבין הצדדים המעוניינים ברכישת הדירה. כשרגע זה מגיע, נדמה כי אפשר לנשום לרווחה, אך לא תמיד זהו המצב. ייתכן כי אחד הצדדים ייבחר להפר את מחויבותו כלפי החוזה באופן חד צדדי בעקבות השפעה של כוח עליון שאינה תלויה בו או עקב סיכול החוזה.

חובת תום הלב מטילה על הצדדים לחוזה מחויבויות שאינן כתובות בו במפורש, אך מה קורה כאשר מחויבויות אלה אינן מתקיימות בפועל? על כך תוכלו לקרוא במאמר הבא.

 

הפרת חוזה יסודית והפרת חוזה שאינה יסודית

הפרת חוזה לרכישת דירה מתחלקת לשני סוגים – הפרת חוזה יסודית והפרת חוזה שאינה יסודית. כאשר מדובר בהפרת חוזה יסודית, קיימת הזכאות לביטול החוזה בתנאים ובמועדים שנקבעו בו באופן חד צדדי, בכפוף להוראות הרלוונטיות והספציפיות המופיעות בו.

הפרה יסודית הנה הפרה שכל הצדדים הסכימו לגביה, שאי קיומה במועד מהווה הפרה יסודית. במקרה בו קיימת הפרה יסודית, קיימת עילה לביטול החוזה כולו, ע"י הגשת הודעת צד של הנפגע לצד המפר.

 

למה זכאי הנפגע מההפרה

על פי חוק החוזים הנפגע זכאי קודם כל לסעד האכיפה, שהנו הסעד העיקרי והראשוני המוענק לו מהפרת החוזה. הנפגע רשאי לבחור גם בביטול החוזה, ואז חלה חובת ההשבה.

לדוגמה – אם צד X מכר לצד Y דירה, צד X רשאי לבקש לבטל את חוזה המכר שנחתם בין הצדדים. לפיכך ברור כי צד X מחויב להחזיר לצד Y את הכסף, למעט הפיצוי שהוסכם על הצדדים בגין הפרה.

חשוב להדגיש כי אם הנפגע יבחר בסעד הביטול הוא לא יוכל לתבוע אכיפה, שכן רכיבים אלו מנוגדים זה לזה.

 

כיצד יש לפעול במקרה של הפרת חוזה

הפרת חוזה טומנת בחובה סיכון רב, מפני שלעתים צד מסוים בחוזה סבור כי נפגע מפעולתו של הצד השני. הצד הנפגע עשוי לשגר באופן עצמאי ובלעדי הודעה לצד המפר אודות ביטול החוזה, ולאחר בירור משפטי ועובדתי עשוי להתגלות כי הצד המפר כלל לא הפר את החוזה – והצד הנפגע עלול להפוך דווקא לצד המפר, על כל המשתמע מכך.

לפיכך רצוי מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין לרכישת דירה המתמחה בדיני חוזים, שינהל את המערכה בצורה מקצועית ונכונה.

 

לסיכום

הפרת חוזה מקרקעין כולל היבטים רבים וסבוכים, לכן במאמר זה לא יהיה ניתן להקיף את כולם בצורה מעמיקה דיו.

עקב הסוגיות הסבוכות העומדות על הפרק בעת ביצוע של כל עסקת נדל"ן, מומלץ ואף חובה לפנות לעורכי דין מקצועיים, המתמחים בתחום הנדל"ן ומנוסים היטב במלאכתם, ובפרט במלאכה העדינה של חוזים משפטיים.

על מנת שמלאכה זו ותוצאותיה תוביל את כל הצדדים המעורבים לחוף מבטחים – יש להיוועץ בשירותי עריכת דין מקצועיים. בהצלחה!

ציוד משפטי

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עורך דין צבאי
הוטרדתי בצבא מה עושים?

לאחרונה שמענו על מקרי הטרדות מיניות שאירעו למכרים שלנו במסגרת השירות הצבאי. אלה פנו אלינו, כדי לקבל כתף תומכת ולהתייעץ בנוגע לבאות. החלטנו שלא להישאר

קרא עוד »