חיפוש

מה קורה כשפעילות עסקית הופכת פלילית?

עולם העסקים טומן בחובו פוטנציאל אדיר להצלחה כלכלית ולמעמד חברתי משופר, אבל לצד ההזדמנויות, ישנן גם מלכודות שממתינות למי שאינו מודע להן. שלבי ההתפתחות המואצים של עולם העסקים המודרני, הביאו את המחוקקים ליצירת שורה ארוכה של חוקים ותקנות במטרה להגן על המערכת הכלכלית ועל אזרחי המדינה מפני הונאה ושחיתות. כאשר פעילות עסקית חוצה את הקו שמפריד בין פעילות עסקית לגיטימית לפעילות עבריינית, היא משפיעה על מעגלים רבים, ובתורה, גם על החברה כולה ועל הביטחון האישי של החיים בה.

 

איך מתדרדרים לפעילות פלילית?

עולם העסקים הוא מוקד שמשלב פעילות בהיקפים גדולים בתוך מערכת סבוכה, השילוב הזה עלול לגרום למי שאינו עורך דין פלילי ואינו בקי בחוק ומנוסה בפעילות העסקית, לקחת חלק, במודע או שלא במודע, בפעילות פלילית שנגזרת מהפעילות העסקית. מלבד פעילות פלילית ברורה כמו הונאה מכוונת או שימוש בכוח למעשי שחיתות, ישנן פעולות שדורשות עשרות ומאות צעדים בירוקרטיים ובהן נוח להיקלע למלכודת העולם הפלילי. דוגמאות למקרים כאלה אפשר למצוא אצל אזרחים שומרי חוק שהתדרדרו לקחת חלק בהלבנת הון או בהעלמת מס.

פעילות עסקית הופכת לפשע

מה הסכנות האורבות למי שפועל בניגוד לחוק?

את הנזקים האפשריים במקרה של הסתבכות אנשי עסקים במעשים פליליים, נהוג לחלק לשלוש קבוצות: נזק אישי, נזק עסקי ונזק חברתי:

  • נזק אישי – כאשר איש עסקים מתפתה או מתדרדר לעשייה בלתי חוקית הוא עלול לגרום להפסד כספי, לעצמו ולאחרים. הוא עלול למצוא את עצמו מואשם ונענש על הפשעים שביצע ואל כל אלה מצטרפת הסטיגמה החברתית של האדם הפרטי וכן של בני משפחתו.
  • נזק עסקי – הנזק של העסק, של הבעלים, המנהלים והעובדים בו, דומה לנזקים האישיים האפשריים אבל כאן מדובר בקנה מידה גדול בהרבה של השפעת ההפסד הכספי, השפעת הענישה ופגיעה קשה במוניטין של העסק וביכולתו להמשיך ולהתקיים.
  • נזק חברתי – הנזקק החברתי הוא במעגל השלישי ולוקח זמן מה לשים אליו לב, אבל ההשפעה המצטברת של פעולות פליליות בהקשר של עשייה עסקית משפיעה על הקהילה כולה, מעודדת פשיעה מוגברת, ירידה בפעילות כלכלית מול משקיעים ושותפים וכמובן, מול הלקוחות. כל אלה מובילים לירידה דרסטית באיכות החיים של אנשי הקהילה.

 

כיצד תמנעו ממקרים בהם פעילות עסקית הופכת לפעילות פלילית?

ראינו שפעילות פלילית מתקיימת במסווה של פעילות עסקית לגיטימית, הנזק יהיה רחב היקף וארוך שנים וההשפעה היא בלתי נמנעת. לכן חשוב שאנשי עסקים, בכל הרמות, יקפידו על שלושה עקרונות חשובים, שימנעו מהם ליפול למלכודות הפשע: היכרות עם חוקים שרלוונטיים לתחום העשייה שלך, פעילות עסקית פתוחה ושקופה, גם לביקורת וייעוץ קבוע ומקצועי עם מומחה, כלומר עורך דין פלילי מומחה בתחום, לפני החלטות וביצוע עסקאות. שלושת העקרונות האלה יעזרו לכם להימנע מעשייה פלילית ולהמשיך לפעול, באופן לגיטימי, הגון והוגן, בעולם העסקים.

פעילות עסקית הופכת לפשע

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא