חיפוש

מתי תהיה לנו עילה להגשת תביעה קטנה?

הגשת תביעה קטנה בישראל יכולה להיות משימה לא פשוטה עבור אנשים פרטיים ועסקים שנגרם להם עוול מצד גורם אחר, אבל הם לא מעוניינים ללכת להליך משפטי ארוך ומסובך. חשוב להבין את העילות המשפטיות להגשת תביעה קטנה, וכן את התהליך לשם כך. במאמר זה נדון בקריטריונים להגשת תביעה קטנה, בסוגי התיקים הזכאים ובשלבים הכרוכים בהליך.

 

מה הם הקריטריונים להגשת תביעה קטנה בישראל?

בישראל, תביעות קטנות מטופלות בבית משפט לתביעות קטנות וניתן לבצע הגשת תביעה קטנה מקוון, והן מיועדות לסכסוכים אזרחיים הנוגעים לסכומי כסף קטנים יחסית. הקריטריונים להגשת תביעה קטנה כוללים: סכום התביעה לא יעלה על 34,600 ₪, התביעה צריכה להיות סכסוך אזרחי, והתביעה לא תהיה כרוכה בעניין פלילי.

משמעות הדבר היא שתביעות קטנות משמשות בדרך כלל למחלוקות בין גורמים פרטיים, כגון סכסוכי חוזים, גביית חובות, סכסוכי רכוש ותביעות נזקי גוף. עם זאת, חשוב לציין כי ישנם מקרים ספציפיים כגון סכסוכים בדיני משפחה או מחלוקות בין חברות שאינן זכאיות לתביעות קטנות.

תביעה קטנה בישראל

מקרים מתאימים להגשת תביעה קטנה

ניתן להגיש תביעות קטנות בישראל עבור מגוון סכסוכים אזרחיים, לרבות אך לא רק: סכסוכי חוזים, גביית חובות, סכסוכי רכוש ותביעות נזקי גוף. לדוגמה, אם קבלן נכשל בביצוע עבודה שהתקשרו אליו, או אם בעל בית לא יבצע תיקונים נחוצים בנכס להשכרה, הצד הנפגע עשוי להגיש תביעה קטנה. באופן דומה, אם אדם נפגע כתוצאה מרשלנות של צד אחר, הוא רשאי להגיש תביעה בגין נזקי גוף.

 

תהליך הגשת תביעה קטנה בישראל

תהליך הגשת תביעה קטנה בישראל כרוך במספר שלבים. השלב הראשון הוא הכנה והגשת טופס תביעה לבית משפט השלום. טופס זה חייב לכלול תיאור מפורט של המחלוקת, הסעד המבוקש וכל מסמכים תומכים. לאחר מכן יבחן בית המשפט את התביעה ואם תתקבל, התיק ייקבע לדיון.

לאחר מכן תינתן אפשרות לצדדים להביא את ראיותיהם ועדותיהם, ובית המשפט ייתן פסק דין. חשוב לציין כי בישראל אחראי הצד המפסיד על תשלום אגרות המשפט והוצאות המשפט של הצד הזוכה.

 

ייצוג בתביעות קטנות

בתביעות קטנות, צדדים יכולים לייצג את עצמם או להיות מיוצגים על ידי עורך דין. ייצוג על ידי עורך דין אינו חובה, אך מומלץ מאוד שכן יכול להועיל לקבל ייעוץ משפטי מקצועי לאורך כל התהליך. עורך דין יכול לסייע בהכנת התביעה ובהגשתה, באיסוף ראיות והצגת התיק בבית המשפט. הם יכולים גם לייעץ לגבי דרך הפעולה הטובה ביותר ולעזור להעריך כל הצעות להסדר.

 

לסיכום

לסיכום, הגשת תביעה קטנה בישראל עשויה להיות תהליך מורכב, אך מהווה דרך חשובה עבור אנשים פרטיים ועסקים לחפש צדק ופיצוי בסכסוכים אזרחיים. הבנת הקריטריונים להגשת תביעה קטנה, סוגי התיקים הזכאים והשלבים הכרוכים בתהליך חיונית על מנת להבטיח את הגשת התביעה בצורה נכונה ויעילה.

תביעה קטנה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא