חיפוש

עיכוב התפתחותי מול מוגבלות – מה ההבדלים?

זה בוודאי לא קל להיות הורים לילדים הסובלים מלקויות מסוימות. כאשר להורים נודע על הלקות של הילד שלהם, הם נכנסים אל עולם חדש של מושגים ומונחים שונים. לאותם מושגים ומונחים יכולה להיות חשיבות משמעותית לפעמים, במקרים בהם יש צורך בקבלה של זכויות שונות מטעם המדינה, שרוצה לסייע לאותם ההורים.

שני מושגים שיוצרים בלבול רוב בקרב הורים הם עיכוב התפתחותי ומוגבלות. במאמר הבא נסביר על שניהם ונראה מה ההבדלים בין שני אלו.

 

עיכוב התפתחותי

עיכוב התפתחותי הוא מושג שלקוח מתחום הרפואה ומתחום הפסיכולוגיה. כאשר לילד יש עיכוב התפתחותי, הכוונה היא שבתחום כלשהו, או במספר תחומים, הוא מבצע פעולות שונות או מפגין ביצועים מסוימים ברמה נמוכה יותר ממה שמצופה לבן גילו. במובן מסוים, עיכוב התפתחותי נוצר על בסיס השוואה.

יכולים להיות גורמים רבים לעיכובים התפתחותיים. עולם הפסיכולוגיה משתמש במושג הזה מכיוון שישנם עיכובים, לטענת אנשי מקצוע פסיכולוגיים, שהם נפשיים או מנטליים וגורמים לעיכוב. מנגד, גם בעולם הרפואה משתמשים במונח, מכיוון שישנם עיכובים כאלו שנובעים ממקור גנטי, כלומר מבעיה מולדת שיש לילד שמעוכב התפתחותית. קראו עוד על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים.

 

מוגבלות

המושג הזה מתייחס לבעיה קבועה. מוגבלות היא חוסר יכולת של אדם מסוים לבצע פעולות מסוימות בתחומים מסוימים. יש כמה רמות של מוגבלויות שונות. בנוסף, מוגבלות יכולה להתבטא במספר תחומים ולנבוע מסיבות שונות. מוגבלות שכלית למשל נובעת מבעיה מוחית, בעוד שמוגבלות מוטורית יכולה לנבוע דווקא מבעיה פיזית באחת מהגפיים. מוגבלות היא דבר קבוע שיש לחיות איתו.

 

הבדלים מהותיים

שני המונחים הללו יוצרים לפעמים בלבול בקרב ההורים. המונחים די דומים, כי בסופו של דבר גם ילד הסובל מעיכוב התפתחותי וגם ילד הסובל ממוגבלות אינם מבצעים פעולות מסוימות בצורה רגילה ופשוטה. למרות ששני המושגים דומים, גם מבחינת ההגדרה וגם מבחינת הצורה בה הם באים לידי ביטוי, עדיין מדובר על שני מושגים עם משמעות שונה והשלכות שונות.

עיכוב התפתחותי הוא מושג בעייתי, מכיוון שלפי ההגדרה שלו, התפקוד התקין אמור להגיע מתישהו. הפער ביכולת לבצע פעולות כפי שאר האנשים יצטמצם, מכיוון שמדובר בעיכוב. למעשה, הדבר לא תמיד נכון.

עיכוב התפתחותי עשוי להיות מוגבלות שאובחנה בצורה לא טובה. ילדים עם עיכוב התפתחותי שמצליחים לגשר על הפער הזה, לרוב סובלים מבעיית מוגבלות קטנה מאוד וזוכים לטיפול יעיל ואיכותי.

 

זכויות שונות

הורים לילדים עם מוגבלויות שונות זכאים לזכויות מסוימות מטעם המדינה. הביטוח הלאומי הוא הגוף האחראי מטעם המדינה לספק לאותם ההורים את הזכויות הכלכליות שמגיעות להם. ניתן לפנות אל הביטוח הלאומי לבירור הזכויות הללו, או אל אנשי מקצוע וגופים אחרים המתמחים בכך. הגשת תביעה בביטוח הלאומי יכולה לאפשר לגם לקבל גמלות כספיות שונות.

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא