חיפוש

כיצד נקדם אתר בעקבות העדכונים האחרונים שעשתה גוגל?

החלטתי לכתוב את הפוסט הזה לטובת אנשים שמנסים לעשות קידום באופן עצמאי אך לא פחות לאנשי SEO שהלכו איפה שהוא לאיבוד בין אתרי לקוחות שעפו מהתוצאות האורגניות לבין עדכוני גוגל המהתלים שוב ושוב במוחו של המקדם הממוצע. יתכן וחלק מכם יחלקו עם כמה מהדברים האמורים אבל הדברים עליהם אדבר נאמרים לאחר שנבדקו בקפידה ויישומן ללא ספק הוכיח עצמו בשטח.

הזעזוע שספגו חברות SEO בארץ ובעולם כולו יצר תחושת אי וודאות לאחר שאתרים וותיקים איבדו את הדירוגים שלהם באורגני ונעלמו כאילו לא היו. בארצנו הקטנטונת הנושא פחות מורגש אבל ממקורות מידע אמינים התקבלו דיווחים על כך שבעלי עסקים בחו"ל שפרנסו בכבוד רב את משפחותיהם איבדו בין לילה את פרנסתם עקב הירידה הדרסטית בדירוגי האתר בעקבות שינויי האלגוריתם של גוגל.

אין ספק שמישהו שם בגוגל החליט לסגור את הברז ולעשות סוף כל סוף סדר על מנת למגר את תופעת הספאם ועקב כך להביא את אתרי האינטרנט הטובים באמת (לדעת הגולשים) אל ראש תוצאות החיפוש. כמנהג קבוע שאמור לספק מידע למקדמי אתרים אך לרוב מבלבל שיחררה גוגל 86 עדכוני אלגוריתם שבוצעו בחודשים יוני יולי עליהם אמורים להישען אנשי SEO ולעבוד על פי הכללים החדשים. ההשערות השונות לגבי השינויים, דיונים בקרב אנשים מקצוע וספקולציות שונות הותירו את מקדמי האתרים עם מידע כלשהו אותו ליקטו לצורך המשך פעילותם השוטפת ושגשוגן של לקוחותיהם, לפני שבכלל הספקנו להבין מה קורה שם בגוגל חלפו להם עוד חודשיים והנה שוב גוגל מדווחת על עוד 65 שינויי אלגוריתם שהוטמעו בחודשים אוגוסט ספטמבר כאשר חלקם מדברים על הקשחת האלגוריתם בהיבט האורגני וכמו תמיד שינויים כלליים שקשורים לשירותי גוגל.

אלו מכם שנמצאים עמוק בתחום ה SEO לבטח חשים היטב את התנודות במיקומים של אתרי לקוחותיכם ויתכן שחלקכם כבר הספיקו לחוש את נחת זרועו של האלגוריתם שהותיר אתכם אובדי עצות. ובכן, מה למעשה השתנה? מדוע במקרה הטוב פעולות שבוצעו בעבר על ידי מקדמי אתרים אינן נחשבות בעני גוגל, ובמקרה הגרוע מורידות ציון איכות בגללו נפגע האתר בצורה משמעותית?

 

השינויים שחלו וההתמודדות מול ההשלכות

לפני הכל חשוב לציין שבחודים אלו מטמיעה גוגל שינויים נוספים ופעולות לא טבעיות שעדיין עובדות היום לא יהיו רלוונטיות מחר. למרות זאת מי מכם שהקפיד על קידום אורגני תקין סביר להניח כי לא יפגע על ידי האלגוריתם. את הדגשים של עבודת קידום תקינה, השאלות של למה כמה ואיך, נשאיר לפוסט אחר וניתן היבט כללי על שינויי פנים וחוץ האתר שהוטמעו והשפיעו בצורה דרסטית על התפיסה הכללית בעקבותה נפלו בדירוגים אלפי אתרים.

 

שינויי On-Site עיקריים

כותרות זהות או דומות – הנושא של כפילות כותרות וביטויי מפתח שחוזרים על עצמם בדפי אינטרנט פנימיים הינו פרמטר בסיסי למדי עליו גוגל הקפידו לידע אותנו כבר לפני מספר שנים, כעט כחלק מהקשחת האלגוריתם ציון האיכות של אתרים המכילים כותרות ראשיות זהות בכמות שאינה טבעית עשויים להידחק אחורנית ואף להיפסל במקרים קיצוניים.

 

מקוריות תוכן – כמה פעמים שמעתם את המשפט התוכן הוא המלך? כנראה שעשרות פעמים, גם בעניין זה החליטו גוגל לסגור את הברז לבעלי אתרים שמפרסמים תוכן "לעוס" שחוזר על עצמו שוב ושוב באינטרנט. המטרה העיקרית בכתיבת תוכן מקורי נועדה בכדי להפחית את תופעת הספאם הנובעת כתוצאה מכתיבת מאמרים סתמיים בתוך ומחוץ לאתר ושאינם תורמים מאום למשתמש שמחפש תוכן בנושא מסוים ומקבל תוצאות השוות עבורו כקליפת השום.

 

שינויי Off-Site עיקריים

גיוון קישורים – לפני שהוטמעו השינויים האחרונים באלגוריתם לקישורים נכנסים הייתה משמעות עצומה כאשר היינו מקשרים מאתר כלשהו תחת ביטוי כלשהו לאתר אחר שעוסק בתחום זהה. למשל אם כלל הקישורים הנכנסים לאתר העוסק בתחום המסעדנות בתל אביב היו נמנים על כ- 90% קישורים תחת הביטוי מסעדות בתל אביב הדבר היה תורם רבות לקידומו של הביטוי המדובר, אך כעט התוצאה הסופית עשויה להיות שלילית. ההיגיון שעומד מאחורי שינוי זה אומר שלא יתכן כי רוב הקישורים שאמורים להתווסף כהמלצה של הגולשים מקושרים ברובם הגדול תחת הביטוי המרכזי של האתר וכי טבעי יותר שגולשים ימליצו על אתרים באמצעות קישורים תחת מלל שאינו זהה לחלוטין לכותרת האתר או לחילופין יקשרו לכתובתו המלאה של האתר ללא Anchor Text.

קצב קישורים – זהו עוד פרמטר עליו אנשי SEO פוסחים ומפספסים את הנקודה. לעיתים רבות מפנים אלי את השאלה מהי הכמות החודשית המומלצת להוספת קישורים נכנסים? בעניין זה התשובה לעולם אינה יכולה להיות מספר ייחודי של קישורים חודשיים לכל אתר מאחר והדברים
תלויים בהמון גורמים חופפים כגון כמות התנועה לאתר, כמות מבקרים חוזרים ועוד. רק לצורך ההמחשה (אל תתפסו אותי במספרים הנקובים) אבל אם למשל לאתר X יש 20 מבקרים חודשיים אין שום הגיון שכמות הקישורים הנכנסים לאותו אתר תעלה על כ- 30 במספר, פשוט לא הגיוני ולא טבעי. ייחס הקישורים חייב להיות הגיוני כך שאם לאתר X יש כ- 350 מבקרים מידי חודש הגיוני לגמרי שכמות הקישורים החודשית תעמוד על כ-15 קישורים נכנסים או קצת יותר.

איכות מקורות מקשרים – ייתכן ומיותר שאציין את העובדה שהוצאת קישורים מכל חור אפשרי פשוט אינה יעילה, אבל מכוון שעקב תחום פעילותי אני עדיין נתקל בבעלי אתרים שעושים שימוש בשיטות פסולות אלו אציין כי בעקבות עדכוני גוגל קישורים שכאלו הפכו מבלתי מועילים לכאלו שפוגעים משמעותית בקידומו האורגני של האתר. לכן חשוב לזכור שקישורים ממקורות שאינם קשורים לתחומכם ייחשבו לרוב כמלכותיים וכתגובה לכך התוצאה הסופית עשויה להיות שלילית.

בשורה התחתונה אין חדש תחת השמש וכל הסעיפים שהזכרתי כאן קודם אמורים להיות ברורים ביישומם לכל מקדם אתרים עוד מלפני הטמעת האלגוריתם בפועל. מי מכם שבקיא מספיק בתחום יכול להעיד על כך שההבדל היחידי בין שיטות הקידום שהיו בעבר לבין שיטת העבודה כיום היא שהנחיות גוגל שינתנו לנו שנים אחורנית פעילות כיום וחובה ליישמן.

אלו כאמור השינויים העיקריים שהוטמעו, ולמי מכם שרוצה להעמיק במידע נוסף יכול לקרוא באתרSeomoz על העדכונים הפרטניים בנוגע לשינויי אלגוריתם של גוגל ולקבל מידע עוקב לפי תאריכים ושנים אחורנית. בהסתמך על המידע המוצג קשה שלא להבחין בתפנית החדה שהביאה לתפיסה שונה לגמרי בתחום.

 

דגשים חשובים לאנשים שעושים קידום עצמי

אני יכול להניח שהדברים שהוסברו בתחילת הפוסט פחות מובנים לכם, מן הסתם מפאת חוסר ידע מקצועי, לכן אתן מספר טיפים מומלצים ליישום או יותר נכון דגשים שילמדו אתכם ממה עליכם להימנע. מאחר ואני נתקל לא מעט בניסיונות כושלים של אנשים שפונים אלי לגבי ייעוץ ובהסתמך על הפעולות השגויות שהם מבצעים רק בגלל שהעדיפו שלא לשכור את שירותיה של חברה המתמחה בתחום, אדבר על הפעולות שלא יתרמו לכם מאום ועל הדברים עליהם כדאי לכם לשים דגש.

לפני שאתם חושבים קידום חישבו על הגולש, כלומר אם אתם כותבים תוכן באתר הוא צריך להיכתב בשביל לספק את צורכי המבקרים ובטח שלא את צורכי המנוע, לכן הימנעו מכתיבת תכנים שאינם מעניינים, כאלו שנועדו רק להוצאת קישורים והתמקדו אך ורק על איך לתת מענה אמיתי למבקרים שמגיעים אליכם.

כנראה שאת הנושא של תוכן איכותי כבר שמעתם רבות אבל מה ההיגיון בכתיבת תוכן שכזה? ובכן ממש בקצרה, עליכם להבין שהמנוע הוא רק מכונה / מחשב שבו הוטמע אלגוריתם שהונדס על ידי מהנדסים בכירים בגוגל ותפקידו לפענח דפי אינטרנט (בכל ההיבטים) תוך השתדלות להתחקות ככל שאפשר להבנה אנושית, ולמרות כל זאת הוא כנראה לעולם לא יוכל לפענח בעצמו מהו תוכן איכותי, בשל כך נעזר המנוע בפרמטרים אותם הוא מלקט מפעילות הגולשים בכל אתר ואתר וכך למעשה מורכב בחלקו ציון האיכות של אתרכם. למרות שלא אוכל להתייחס בפרוטרוט על איך בדיוק הדברים עובדים וכיצד מפוענחים הנתונים ברצוני לתת רשימה קצרה הנוגעת לדברים שעליכם להימנע מלעשות בכדי לקדם את האתר, סביר להניח שכל ביצוע פעולה מהדברים הרשומים מטה רק תפגע לכם בדירוגי האתר, בעיקר לאחר שינויי האלגוריתם שלא מפסיקים להתעדכן.

טקסט באתר – אחת השגיאות הנפוצות בהן אני נתקל היא ההפרזה הבלתי הגיונית במילות מפתח אותן רוצה לקדם בעל האתר. שימו לב שאם ברצונכם לקדם ביטוי כמו למשל אופני הרים אין שום צורך שהביטוי יופיע בכל דף אפשרי בדפי האתר, בכותרות, במילות המפתח ועוד. כמה שתפריזו ככה תדורגו נמוך בתוצאות.

הרשמה לאינדקסים – אינדקסים לרוב לא יפגעו בתוצאה הסופית לה אתם מייחלים להגיע, אך כמו שהם לא פוגעים כך גם אינם מועילים. הרשמת האתר לאינדקסים משמעותה בזבוז זמן ותו לא.

הפצת מאמרים – כתיבה והפצה של מאמרים באתרים המיועדים לכך היו תורמים במידה מסוימת בעבר אך כחלק מהקשחת האלגוריתם פעולות שכאלו עשויות להשפיע עליכם לרעה וככל שחולף הזמן גוגל רואה בהן כספאם, להזכירכם גוגל נלחמת בתופעת הספאם עוד מהימים הראשונים של פעילות מנוע החיפוש.

החלפות קישורים – החלפות חופפות שמטרתן לתת המלצה למשל אתר X מקשר לאתר Y ואתר Y מקשר לאתר X אינן תורמות כאשר ההחלפה מתבצעת לצורכי קידום, לא נכנס כעת לפרטים באלו מקרים הם כן תורמות. הקישורים שאתם מקבלים אמורים להגיע ממקורות אמינים, מהם מקורות אמינים? אתרים העוסקים בתחומכם שאינם מאפשרים הוספת קישורים בצורה חופשית לכל דורש כגון פורומים, אינדקסים ואתרי מאמרים הפתוחים לקהל הרחב.

ניתן בהחלט לומר שהשינויים שעושה גוגל באים עלינו לטובה, כאדם שאינו סובל ספאם אני בהחלט מברך על כך. מצד שני אלו מכם שצלחו בעבר בקידום של אתר פרטי (ללא ידע מעמיק ב SEO) ספק אם יצלחו כיום מבלי לשכור את שירותיה של חברה העוסקת בתחום וזאת מכוון שעולם ה SEO השתנה מקצה לקצה וטוב שכך.

רוצים קידום אתרים טוב? דברו עם החבר'ה מw3c.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
פיתוח מוצר
5 שלבים בדרך לפיתוח מוצר

  בעולם המהיר של היום, ההתקדמות הטכנולוגית ממשיכה לעצב את הדרך בה אנו חיים ועובדים. מסמארטפונים ועד מכוניות חשמליות, מוצרים חדשניים צצים כל הזמן, שובים

קרא עוד »