חיפוש

4 שלבים בהליך הגישור

סכסוכים יכולים להיות עסק לא נעים, ויישוב סכסוכים לעיתים נראה לנו כמשימה בלתי אפשרית בכלל. כשכל צד עומד על שלו ומשוכנע בצדקת דרכו, סוף הסכסוך לא נראה באופק. להיעזר בגורם שלישי, ניטרלי יכולה להיות אפשרות טובה במקרים כאלה, והסוף נראה באופק

למה לבחור בהליך הגישור? למי הוא יכול להתאים? ומה זה דורש מכל אחד מהצדדים המצויים בסכסוך מתמשך ובלתי פתיר? הנה שלושת השלבים הבסיסיים בהליך הגישור

 

קודם כל, מה הוא הליך הגישור?

כאשר שני צדדים מצויים במחלוקת והם לא מצליחים להגיע ביניהם להסכמה, במרבית הפעמים הם פונים אל גורם שלישי, ניטרלי. בפניה לגורם שלישי ישנן כמה אפשרויות העומדות בפניהם, הרשמית ביותר היא הפניה לבית משפט. נקיטה בצעד זה כרוכה בהשקעה של הרבה משאבים כגון זמן וכסף שלא תמיד עומדים לכל אחד מן הצדדים. הפניה להליך הגישור מאפשרת לצדדים להציג את עמדתם לאדם ניטרלי שיעזור להם להגיע להסכמות מבלי לערב גורמים משפטיים.

 

שנית, מציאת מגשר המוסכם על כל הצדדים

על מנת שהליך הגישור יהיה יעיל, על שני הצדדים למצוא מגשר משותף שמוסכם עליהם ללא התנגדויות. בבחירתם בגורם מגשר, כמו לדוגמה, גישור עם המוסד לבוררות עסקית, הם נותנים את הסכמתם למצוא פשרה ביניהם באופן מכובד ומבלי להגיע לשלבים קשים ובלתי נעימים של הסכסוך.

 

לאחר מכן, הגעה לעמק השווה

איך אפשר להגיע לעמק השווה כשכל אחד בטוח בצדקת דרכו? כאן נדרשת מקצועיות של המגשר. כל אחד מהצדדים מציג את עמדתו והמגשר צריך לסייע להם להגיע להסכמות. בשונה מהליך הבוררות, בו סמכותו של הבורר היא כזאת שגם אם לא מגיעים להסכמות הוא יכול להכריע בסכסוך המדובר, כאן המגשר צריך לעבוד קשה יותר. הגעה להסכמות תלויה פעמים רבות בניסיון המקצועי של המגשר ובוותק שלו במקצוע, מאחר ולעיתים קשה לחשוב על דרכים יצירתיות להוציא את כל הצדדים מרוצים.

 

ולבסוף, חתימה על הסכם

בשעה טובה, באמצעות המגשר, שני הצדדים הגיעו להסכמה והסכסוך נפתר. על מנת להשאיר את המצב כמו שהוא, יש לחצום על הסכם. על ההסכם יחתמו שני הצדדים המסוכסכים והמגשר עצמו. חתימה על הסכם כזה, שנחתם מרצונם החופשי של כל אחד מהצדדים ולא בכפיה של שופט או בורר, גורמת לכך שישנו סיכוי רב יותר שכל אחד מהצדדים יעמוד בתנאים עליהם הוא חתום, מאחר ואיש לא הכריח אותו לעשות זאת.

 

כל אחד יכול להיות מגשר?

כל איש החפץ, יכול להיות מגשר. האם כל אחד מסוגל להיות מגשר? כמובן שהתשובה היא לא. על מנת להיות מגשר וליישב סכסוכים סבוכים יותר או סבוכים פחות דרוש אופי מסוים, אורך רוח, יצירתיות וגמישות. עדיף תמיד להשתמש בשירותו של זה המחזיק בתעודות המתאימות ובכך להבטיח סוף טוב לסיפור.

המכון לבוררות עסקית

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא