חיפוש

חולי נפש בקורונה – השפעות הנגיף והצד החיובי

הנוכחות המתמשכת של מגיפת הקורונה (COVID-19) בחיינו בחודשים האחרונים,
וההתפתחויות הבלתי צפויות סביבה, הן מלחיצות מטבען עבור אנשים רבים. פחד וחרדה ממחלה חדשה לצד אי וודאות לגבי מה שעלול לקרות, יכול להיות מכריע ולגרום לרגשות עזים אצל מבוגרים וילדים. בנוסף, ההגבלות הדרושות לשמירה על בריאות הציבור, כמו הצורך בשמירה על ריחוק חברתי, יכולות לגרום לאנשים להרגיש מבודדים ובודדים מתמיד, ולהגביר את המתח והחרדה שהם חווים. עבור אנשים הסובלים מחלת נפש קשה ההתמודדות עם אתגרי מגפת הקורונה היא קשה שבעתיים. כיצד נפגעים פגועי הנפש ממצב זה והאם יש צד חיובי בכל העניין? על כך במאמר הבא.

 

על החיים עם מחלת נפש בצל המגפה

לעתים קרובות הפרעות נפשיות עולות בקנה אחד עם מערכת אתגרים ייחודית המקשה על אנשים להשיג גישה אפילו לצרכים הבסיסיים ביותר שלהם, כגון מזון, תרופות, דיור יציב ובריאות.

בזמנים אלו, המשימות הללו הופכות מאתגרות מתמיד עבורם. המגבלות הנוכחיות הנוגעות לתחבורה ציבורית, כמות אנשים מותרת בבתי עסק והצורך לעטות מסיכה במרחב הציבורי, מקשה על האדם הלוקה בנפשו אף יותר, התמודדות שהיתה מורכבת עבורו ממילא.

 

בודדים מתמיד: כאשר הבידוד מנתק אותך מהעולם לחלוטין

לאנשים הסובלים ממחלות נפש קשה לעתים קרובות אין סמארטפון, וגם אין להם מחשבים ניידים או גישה לטלוויזיה, ולכן עליהם לסמוך על אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש כדי לקבל את העדכונים האחרונים אודות המגיפה. המשמעות היא גם שבעידן שרבים מאנשי המקצוע והמטפלים בתחום בריאות הנפש החלו להתייעץ עם לקוחותיהם מרחוק, מי שאין לו גישה למכשיר נייד, אינו מקבל את הטיפול הדרוש לו.

 

כיצד הנסיבות החדשות משפיעות על פגועי נפש?

המורכבות הלוגיסטית שנוצרה סביב תפקודים יומיומיים לצד הבידוד החברתי והיעדר גישה למסגרות הטיפוליות, גורמת למתמודדי נפש רבים לסבול מהחמרת התסמינים הנפשיים שלהם.
אנשים הסובלים מסכיזופרניה למשל, עשויים לחוות יותר התקפים פסיכוטיים על רקע התגברות הלחץ בחייהם. אלו שסובלים הפרעות חרדה, כדוגמת הפרעה טורדנית כפייתית, או פוביה ממחלות, נפגעים ביתר שאת מאי הוודאות אשר אופפת את שגרת יומנו. גם אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות בתפקוד גבוה, כמו דיכאון קליני שבימים כתיקונם מאוזן בהצלחה, עלולים לסבול מהחמרה בתסמינים הנפשיים מפאת היציאה הכפויה לחל"ת, או הצורך בעבודה מהבית והיעדר המסגרת. הפגיעה בשגרת היום והפרנסה של אנשים הינה קשה מנשוא לכולם, ואדרבא לאדם הזקוק לשגרת חיים פרודוקטיבית כדי לייצר לעצמו מפלט בריא מן הקשיים הנפשיים שהם מנת חלקו.

 

תקופת הקורונה כהזדמנות לבנות את עצמך מחדש

שמירה על שגרה קבועה היא חשובה מאין כמוה למבוגרים ולילדים המרותקים לביתם בעקבות הקורונה. הנסיבות הנוכחיות מאפשרות לרבים מאיתנו לקחת הפסקה מהכל. אף שמדובר בהפסקה שאינה מבחירה, היא עדיין מאפשרת לאלו שהיו זקוקים לפסק זמן, "לחשב מסלול מחדש",
ולהגדיר את סדרי העדיפויות בחייהם ללא הלחצים והסחות הדעת היומיומית שמלווים אותנו בימים רגילים. אנשים רבים שסבלו מתסמינים של הפרעות נפשיות כמו דיכאון או חרדה ונמנעו מלטפל בהם עד כה מפאת חוסר זמן או היעדר פניות מחשבתית, יכולים כעת, תחת הנסיבות החדשות, לחקור את מצבם ורגשותיהם ולפנות לקבלת סיוע נפשי מקצועי.

 

גם ההזדמנות לעסוק בפעילויות מעשירות שלרוב קשה לפנות עבורן זמן (למשל: קריאה, צפיה בסרטים, האזנה למוסיקה, פעילות גופנית, עיסוק בתחביבים או למידת כישורים חדשים), יכולה לסייע לאנשים רבים להשיב לעצמם את תחושת הרוגע, האיזון, ההנאה והשליטה בחיים.
מאחר וחוויות משמעותיות בחיים מצמצמות את הורמון הלחץ קורטיזול ומעלות את שיעור ההורמונים שתורמים להרגשה טובה, כמו סרוטונין, דופמין ואוקסיטוצין, יש בכוחה של ההפסקה הזו,
לסייע לאנשים הסובלים מהפרעות נפשיות (ולא רק) להשיב לעצמם את הכוחות הנחוצים להם להתמודד עם אתגרי החיים בשגרה.

פרטים נוספים על תמיכה נפשית בימי קורונה ניתן למצוא באתר ראש בריא.

קורונה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ניתוח לייזר
בדיקת התאמה לניתוח לייזר

ניתוח לייזר יכול לחסוך את הצורך במשקפיים, לשפר את איכות החיים ואף להקל על התנהלות בעבודה ובחיי היום יום. התנאי היחיד הוא לעבור בדיקת התאמה

קרא עוד »