חיפוש

מה ההליך לתיאום מס הכנסה

מס הכנסה הוא אחד המיסים החשובים ביותר למדינת ישראל. תשלומי המס של כולנו מממנים למעשה את הפעילות של כלל המרכיבים במדינה החל ממערכת הביטחון, עבור במערכת החינוך וכלה בכל שאר משרדי הממשלה. גופים שונים כגון חברת חשמל או רשות המים וכן רשויות מקומיות, גובים את התשלומים המגיעים להם בנפרד. באשר למס הכנסה – במדינת ישראל נהוג מס הכנסה מדורג. המשמעות היא שאחוזי המס עולים ככל שההכנסה גבוהה יותר. ואולם במקרים רבים, עובדים שכירים בישראל עובדים בשתי משרות. זאת, על מנת להביא הביתה סכומי כסף שיספיקו לתשלום החשבונות השונים, משכנתא או שכר דירה וכן תשלומים הנוגעים לחינוך ולהעשרה של הילדים. בנוסף, כמובן, הסכומים חייבים להספיק למחייה ולמי שיכול – גם ליציאה לחופשה מעת לעת, בארץ או בחו"ל. מי שעובד בשתי משרות או יותר, חייב לבצע תיאום מס. מדוע נדרש תיאום מס? מהו ההליך לקראת התיאום וכיצד ניתן לעבור אותו בשלום?

 

תיאום מס – למה צריך את זה

תיאום מס נדרש, כיון שלרוב עבודה בשתי משרות מייצרת הכנסה שהמס עבורה גבוה יותר מהמס שהעובד משלם עבור כל אחת מהמשרות בנפרד. לדוגמה – מי שעובד בשתי משרות ועבור על אחת הוא מרוויח 5,000 ₪, ישלם מס מופחת עבור כל משרה בנפרד. ואולם מה שקובע הוא ההכנסה הסופית – שהיא 10,000 ₪. ההכנסה הזאת מחיבת תשלומי מס גבוהים יחסית, עבור ההפרש שבין 5,000 ₪ לבין 10,000 ₪. אם בעבר הלא רחוק ניתן היה לכאורה להימנע מתיאום מס, בהנחה שהמזל ימנע מפקיד השומה מלעלות על התרמית, הרי שנכון לשנת 2020 כל מערכות הממשלה מחוברות והמחשב יעלה מהר מאד על העובדה שתשלומי מס מגיעים משני מקומות עבור מספר תעודת זהות אחד. זאת, כמובן, בהנחה ששני המקומות מסודרים, ואף אחד לא עובר על החוק ולא משלם "בשחור". תיאום מס מונע סנקציות של שלטונות המס, שעלולות במקרים רבים להיות חמורות מאד. בנוסף, אם התבצעה גביית יתר של מיסים יקבל הנישום החזרי מס.

 

הליך תיאום מס הכנסה

הליך תיאום מס הכנסה מתבצע בעיקר בכל הנוגע לשכירים העובדים בשני מקומות, או שכירים שהם גם עצמאים והם עוסקים זעירים או עוסקים מורשים. בשלב הראשון יש צורך להגיע עם שני תלושי שכר משני המקומות שבהם השכיר מועסק. בשלב הבא, ממלא השכיר טופס מתאים ומגיש אותו לפקיד השומה. זה המקום לציין שבלשכות המס השונות יש אנשים האמונים על מתן עזרה וסיוע למעוניינים לבצע תיאום מס. מי שהוא גם שכיר וגם עצמאי יכול לבצע תיאום מס באמצעות מנהל החשבונות או רואה החשבון שלו. אחד המיתוסים בנושא הזה גורס שתיאום מס אפשר וצריך לעשות רק אחרי חצי שנה של עבודה בשני מקומות. המיתוס הזה שגוי – תיאום מס חייבים לעשות כבר מהמשכורת הראשונה.

מומחית לענייני מס

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא