חיפוש

מתי אפשרי לבטל הסכם ממון?

המטרה של הסכם ממון היא לקבוע מראש את אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של גירושין, ולכן יש לו תוקף חוקי.

עם זאת, יש מקרים שבהם אפשר לפעול כדי להביא לביטולו

חוק יחסי ממון קובע שבני זוג שמתגרשים צריכים לחלק ביניהם את הרכוש באופן שוויוני. חלוקה כזו של הרכוש תקפה בלי קשר לשאלה מי הבעלים של כל אחד מהנכסים, כי המטרה היא לייצר שוויון שיתרום ליציבות הכלכלית של בני הזוג והילדים גם אחרי פירוק התא המשפחתי. עם זאת, בני זוג רשאים לקבוע בעצמם איך לחלק את הרכוש במקרה של גירושין – באמצעות הסכם ממון.

הסכם ממון הוא חוזה בעל תוקף חוקי לכל דבר ועניין. מצד אחד, זה אומר שמדובר על הסכם מחייב שגם בית המשפט וגם בני הזוג נדרשים לפעול על פיו. מצד שני, גם הסכמים חוזיים בעלי תוקף חוקי אפשר במקרים מסוימים לנסות לבטל.

 

האם יש אישור להסכם ממון?

קודם כל, הסכם ממון שלא מקבל אישור כדין הוא בכלל לא הסכם מחייב. כדי להפוך הסכם ממון להסכם מחייב, צריך מלכתחילה לאשר אותו על ידי בית המשפט לענייני משפחה, נוטריון או בית הדין הרבני. ללא אישור כזה, הסכם הממון לא ייכנס לתוקף.

הסכם ממון שאינו בתוקף קל לבטל כי אין לו משמעות משפטית. במידה וההסכם אכן קיבל תוקף רשמי של פסק דין, כל שנותר הוא לנסות לבטל אותו בתואנה של הפרה ועל ידי תביעה או באמצעות לשכת ההוצאה לפועל.

 

כללים לביטול חוזים

חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין שמכיר מקרוב את דיני המשפחה והליכי הגירושין, כדי לבדוק את המשמעות וההשלכות של ביטול חוזה מהסוג של הסכם ממון. אם מערבים עורך דין כמו זיו בייטל בשלב מוקדם, אפשר למנוע טעויות נפוצות שעולות ביוקר.

בהקשר של הסכם ממון, התפקיד העיקרי של עורך דין גירושין הוא לבדוק האם הרצון של אחד הצדדים או שניהם לבטל אותו – עולה בקנה אחד עם הכללים לביטול חוזים.

 

המעמד המיוחד של הסכם ממון – והדרך לבטל אותו

הסכם ממון מקבל תוקף של פסק דין אבל נהנה ממעמד כפול: גם של חוזה וגם של פסק דין. לכן, ניתן לבטלו על פי הכללים הרגילים לביטול חוזים וגם על פי הכללים לביטול הסכם שקיבל תוקף של פסק דין.

אפשרי לבטל הסכם ממון אם הוא לא קיבל אישור רשמי, אם הוא מתנגש עם כללי חוזים ואם בית המשפט או בית הדין הרבני משתכנעים בנימוקים שמצדיקים זאת. על פי כללי ביטול החוזים, הנימוקים הכי חזקים יהיו למשל מצגי שווא, טעות, הטעיה, תרמית, עושק וכן הלאה. לגבי ביטול הסכם שקיבל תוקף של פסק דין, הדגש הוא על תקיפת החלק השיפוטי.

 

פסק דין

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עורך דין צבאי
הוטרדתי בצבא מה עושים?

לאחרונה שמענו על מקרי הטרדות מיניות שאירעו למכרים שלנו במסגרת השירות הצבאי. אלה פנו אלינו, כדי לקבל כתף תומכת ולהתייעץ בנוגע לבאות. החלטנו שלא להישאר

קרא עוד »