חיפוש

יושבים? קבלו: איך ליצור את עמדת העבודה הארגונומית המושלמת?

לא משנה אם אתם סטודנטים, מעצבים גרפיים, מתכנתים, גיימרים או רואי חשבון – כנראה שחלק נכבד מהיום שלכם מועבר בישיבה.

הישיבה הממושכת יכולה לגרום לכאבים ואף נזקים ממשיים בגב, הצוואר והאצבעות, אך בעוד בכיתה או במשרד אין לכם ממש שליטה על התנאים, בזמן העבודה / למידה מהבית, ניתן (וכדאי) להשקיע בסביבת עבודה ארגונומית וידידותית למשתמש. איך עושים את זה נכון?

 

ארגו – מה?

ארגונומיה היא המונח המקצועי לחקר סביבת העבודה המותאמת לכל עובד. ההתאמה יכולה להיות לכל אחד מצרכיו הפיזיים של העובד הנגזרים מגובה, מבנה גוף, ובראש ובראשונה – נוחות.

ארגונומיה מתייחסת, בין היתר, גם למוצרים נקודתיים המותאמים אישית, דוגמת מקלדת או כיסא משרדי, אך מתייחסת גם לסידור עצמו של העמדה והחלל, וזו במטרה למקסם את הנוחות והפרודוקטיביות של העובד, ואף לגרום לו לא להישאר סטטי לאורך זמן רב.

 

א' ב' של ארגונומיה

ראשית, יש להבין מהם המרכיבים שעלינו להתייחס אליהם בעמדת העבודה. מרכיבי הבסיס הינם שולחן העבודה וכיסא, ובד"כ גם מסך מחשב, מקלדת ועכבר. לעתים יצטרף אליהם גם הדום רגליים ומוצרים משלימים נוספים.

לכל אחד ממרכיבי העמדה ישנו מיקום או כיוון מיטבי עבור נוחות העובד, ולכן יש להתייחס לכל אחד מהנ"ל באופן אינדיבידואלי.

 

  • כיסא משרדי

ניתן למצוא עשרות, ואפילו מאות דגמים של כסאות משרדיים, אך לכל אדם ישנם דגמים שמתאימים יותר או פחות. מומלץ כי הכיסא יאפשר ישיבה נינוחה ותומכת בעזרת כרית תמיכה לגב התחתון, וכן יאפשר זווית של כ-90 מעלות בברכיים והטיה קלה של המשענת לאחור. דגמים רבים מאפשרים התאמה של גובה הכיסא ושל זווית המשענת ולכן ניתן לבחור מתוך מגוון עשיר.

 

  • שולחן

גובה השולחן צריך להתאים לגובהן של ידיות הכיסא כדי לא ליצור לחץ על מפרקי היד, ולכן יש שיציעו שולחן מתכוונן. עם זאת, ניתן להתאים את הישיבה גם לשולחן מובנה,  בעזרת הגבהת כפות הרגליים.

 

  • מסך מחשב

גובה המסך האידאלי מתיישר עם גובה העיניים, ובמרחק של בין 60 ל – 70 ס"מ מהעובד, זו במטרה לשמור על הראש ישר ולא מוטה מעלה / מטה, לאפשר צפייה במסך ללא תזוזה רבה של הצוואר או מאמץ רב של העיניים, ולמנוע לחץ על הצוואר.

 

  • מקלדת ועכבר

מיקום המקלדת יהיה מקביל לגוף, ולא יצריך הקלדה בזווית מסובבת, מוגבהת או אלכסונית ממנה. בנוסף, על המקלדת להיות ממוקמת באופן כזה שלא ידרוש את שליחת הידיים קדימה, משמע – מספיק קרובה לקצה השולחן. העכבר יהיה ממוקם בסמוך למקלדת מימין או משמאל, בהתאם לעובד, במרחק קרוב מספיק שלא ייאלץ את יישור המרפק כאשר משתמשים בו. כמובן שישנם דגמים רבים של מקלדות ועכברים ארגונומיים לצרכים שנים, ונוסף לסידור הנכון של עמדת העבודה ניתן להצטייד בעכבר ומוקלדת המותאמים לכם.

 

  • הדום רגליים

בעמדות המיועדות לעובדים שאינם בגובה ממוצע (נמוכים מהממוצע או גבוהים ממנו) ניתן לשלב הדום רגליים, המיועד לתמיכה בכף הרגל בזווית המומלצת לקרסול ולכף הרגל. בנוסף, בעבור עובדים נמוכים מדובר גם בהגבהה, נוסף על תמיכה בכפות הרגליים.

 

ארגונומיה למתקדמים

נוסף למרכיבים הבסיסיים המרכיבים את עמדת העבודה, ישנם משנים נוספים אשר יכולים לתרום (או לגרוע) מנוחותו של העובד.

 

  • תאורה

תאורה חזקה מידי עשויה לגרום לכאבי ראש ולסנוור, ואילו תאורה חלשה מידי עשויה לגרום למאמץ מיותר של העיניים ולגרום לעייפות. מכאן, שיש לדאוג לתאורה מספיקה אך לא חזקה מידי.

בנוסף, מומלץ לעבוד על משטח עבודה שאינו מבריק ואינו מחזיר אור, במטרה סנוור או השתקפות. מאותה הסיבה, לא מומלץ למקם את העמדה והמסך בצמוד לחלון או מולו.

 

  • הפסקות

בהייה ממושכת במסך אנחנו מאמצים את העיניים. הדבר גורם לעייפות, כאבי עיניים וראש פגיעה בנקודת המיקוד וכן ראיה מטושטשת. זמן הפסקה מהמסך לפרקים קצרים של כמה שניות או דקות באופן תדיר במשך היום יכול למנוע או להפחית את התופעות הנ"ל.

ניתן, לדוגמא, להביט באובייקט רחוק ולהתמקד בו למשך חצי דקה לערך, או לחילופין לכסות את העיניים לפרק זמן של כדקה ולתת להן לנוח.

את זמן ההפסקה מהמסך אפשר (ומומלץ) לנצל גם לטובת שחרור הגוף, לבצע מתיחות או הליכה קצרה בסמוך לעמדה בכדי להקל על המפרקים ולשחרר לחצים בצוואר, בכתפיים, בברכיים או בגב.

 

  • מרחב העבודה

מרחב העבודה צריך לאפשר לעובד חופש תנועה, ולכן יש לשמור עליו נקי ממכשולים, ולא למלא אותו בציוד מיותר שעלול לגרום יותר נזק מתועלת. שולחן העבודה צריך להכיל דברים הכרחיים ומתחת לשולחן צריך להיות מספיק מרחב לרגליים של העובד בצורה נוחה.

 

איך עוד ניתן לשמור על גוף פעיל בסביבת העבודה?

אמנם את רוב הזמן אנו מבלים בעמדת העבודה, אך איך נפיק את המיטב גם מהדברים הקטנים מסביב?

 

  • מדרגות

בין אם אתם עובדים מהמשרד או מהבית, השתמשו במדרגות! מדובר בפעילות גופנית קלילה העדיפה באופן משמעותי מעליה במעלית, או בדרגנוע, למשל. עליה במדרגות מידי יום משפרת את פעילות הלב והמוח, מייצרת אנרגיה ואפילו תורמת לעיצוב השריר.

 

  • עמידה

נוסף להפסקות, ניתן לשלב שולחן עמידה בעמדה ובכך לעבוד בעמידה ובישיבה לסירוגין.

 

  • אל תאכלו בעמדה

הפכו את הפסקת הצהריים לשוברת שגרה, קומו והתרחקו מהעמדה – אפילו לגינה או לפארק הסמוך, כך תשלבו מעט פעילות גופנית עם הישיבה הממושכת.

 

לסיכום

עמדת העבודה שלנו היא מקום בו אנו מעבירים זמן רב משגרת יומנו. סידור נכון של העמדה ובחירת פריטים המותאמים לנוחותנו, בשילוב עם הרגלים משלימים נכונים ימנעו פציעות בעתיד, יהפכו את העבודה לנעימה ונינוחה, ויובילו לעלייה בפרודוקטיביות. אז קדימה, הגיע הזמן לסדר!

 

עמדת עבודה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא